61 Globale ontwikkelingsachterstand

  • Inleiding
  • Leerdoelen
  • Ontstaan
  • Aanpak
  • Anamnese
  • Lichamelijk onderzoek
  • Neurologisch onderzoek
  • Aanvullend onderzoek

61 Globale ontwikkelingsachterstand

61 Globale ontwikkelingsachterstand

  • Inleiding
  • Leerdoelen
  • Ontstaan
  • Aanpak
  • Anamnese
  • Lichamelijk onderzoek
  • Neurologisch onderzoek
  • Aanvullend onderzoek

Inleiding

De term ‘globale ontwikkelingsachterstand’ gebruik je als er niet alleen een achterstand is in motoriek, maar ook in cognitieve, sociaal-emotionele en spraak-taalontwikkeling.
Ongeveer 1 op de 70 kinderen in Nederland heeft een ontwikkelingsachterstand (meer jongens dan meisjes); ongeveer 1 op 280 kinderen heeft een ernstige ontwikkelingsachterstand.

Leerdoelen

Ongeveer 1 op de 70 kinderen in Nederland heeft een ontwikkelingsachterstand, bij ongeveer 1 op de 280 kinderen is deze ernstig (IQ < 50).

Er zijn diverse tests om de ontwikkeling op diverse terreinen te testen en vast te leggen: voor de globale ontwikkeling is dit het vanwiechenschema; voor de specifiek motorische ontwikkeling is er de Movement ABC; voor cognitieve ontwikkeling en intelligentie zijn er de WPPSI (3-7 jaar) en de WISC.III.NL (6-16 jaar).

Zoek altijd naar een verklaring voor de ontwikkelingsachterstand. Gebruik als basis anamnese en lichamelijk onderzoek; bepaal op grond daarvan welk gericht onderzoek (beeldvormend, chromosomaal, genetisch) verder moet plaatsvinden.

Bij een kind met een globale ontwikkelingsachterstand is de aanwezigheid van specifieke huidafwijkingen een belangrijk gegeven dat de kans op het vinden van een oorzaak van de ontwikkelingsachterstand verhoogt.

Inloggen

Om alle multimedia te kunnen bekijken moet je ingelogd zijn

Nu inloggen

Heb je een code?

Benieuwd naar deze informatie? Registreer je met de activatiecode uit je boek.

Bestel het boek