61 Globale ontwikkelingsachterstand
- Inleiding
- Leerdoelen
- Ontstaan
- Aanpak
- Anamnese
- Lichamelijk onderzoek
- Neurologisch onderzoek
- Aanvullend onderzoek
61 Globale ontwikkelingsachterstand
61 Globale ontwikkelingsachterstand
- Inleiding
- Leerdoelen
- Ontstaan
- Aanpak
- Anamnese
- Lichamelijk onderzoek
- Neurologisch onderzoek
- Aanvullend onderzoek
Inleiding
De term ‘globale ontwikkelingsachterstand’ gebruik je als er niet alleen een achterstand is in motoriek, maar ook in cognitieve, sociaal-emotionele en spraak-taalontwikkeling.
Ongeveer 1 op de 70 kinderen in Nederland heeft een ontwikkelingsachterstand (meer jongens dan meisjes); ongeveer 1 op 280 kinderen heeft een ernstige ontwikkelingsachterstand.
Leerdoelen
• Ongeveer 1 op de 70 kinderen in Nederland heeft een ontwikkelingsachterstand, bij ongeveer 1 op de 280 kinderen is deze ernstig (IQ < 50).
• Er zijn diverse tests om de ontwikkeling op diverse terreinen te testen en vast te leggen: voor de globale ontwikkeling is dit het vanwiechenschema; voor de specifiek motorische ontwikkeling is er de Movement ABC; voor cognitieve ontwikkeling en intelligentie zijn er de WPPSI (3-7 jaar) en de WISC.III.NL (6-16 jaar).
• Zoek altijd naar een verklaring voor de ontwikkelingsachterstand. Gebruik als basis anamnese en lichamelijk onderzoek; bepaal op grond daarvan welk gericht onderzoek (beeldvormend, chromosomaal, genetisch) verder moet plaatsvinden.
• Bij een kind met een globale ontwikkelingsachterstand is de aanwezigheid van specifieke huidafwijkingen een belangrijk gegeven dat de kans op het vinden van een oorzaak van de ontwikkelingsachterstand verhoogt.