64 Leerproblemen
- Inleiding
- Leerdoelen
- Benadering
- Lichamelijk onderzoek
- Aanvullend onderzoek
64 Leerproblemen
64 Leerproblemen
- Inleiding
- Leerdoelen
- Benadering
- Lichamelijk onderzoek
- Aanvullend onderzoek
Inleiding
Er is geen algemeen geaccepteerde definitie van leerproblemen (zie kader). De DSM-5 sluit lichamelijke oorzaken expliciet uit, terwijl psychosociale factoren volledig buiten beschouwing blijven. De definitie van Verheij maakt duidelijk dat leerstoornissen tot op zekere hoogte duidelijk afhankelijk zijn van context en omgevingsfactoren. In de kindergeneeskundige praktijk zijn deze dimensies onmisbaar.
Leerdoelen
• Psychosociale stressfactoren thuis en op school zijn de belangrijkste oorzaken van leerproblemen.
• Daarnaast komen ADHD, ADD en specifieke leerstoornissen zoals dyslexie en dyscalculie het meest voor.
• Lichamelijke oorzaken van een leerstoornis worden meestal duidelijk op basis van gerichte anamnese, lichamelijk onderzoek en zeer beperkt aanvullend onderzoek.