64 Leerproblemen

  • Inleiding
  • Leerdoelen
  • Benadering
  • Lichamelijk onderzoek
  • Aanvullend onderzoek

64 Leerproblemen

64 Leerproblemen

  • Inleiding
  • Leerdoelen
  • Benadering
  • Lichamelijk onderzoek
  • Aanvullend onderzoek

Inleiding

Er is geen algemeen geaccepteerde definitie van leerproblemen (zie kader). De DSM-5 sluit lichamelijke oorzaken expliciet uit, terwijl psychosociale factoren volledig buiten beschouwing blijven. De definitie van Verheij maakt duidelijk dat leerstoornissen tot op zekere hoogte duidelijk afhankelijk zijn van context en omgevingsfactoren. In de kindergeneeskundige praktijk zijn deze dimensies onmisbaar.

Leerdoelen

Psychosociale stressfactoren thuis en op school zijn de belangrijkste oorzaken van leerproblemen.

Daarnaast komen ADHD, ADD en specifieke leerstoornissen zoals dyslexie en dyscalculie het meest voor.

Lichamelijke oorzaken van een leerstoornis worden meestal duidelijk op basis van gerichte anamnese, lichamelijk onderzoek en zeer beperkt aanvullend onderzoek.

Inloggen

Om alle multimedia te kunnen bekijken moet je ingelogd zijn

Nu inloggen

Heb je een code?

Benieuwd naar deze informatie? Registreer je met de activatiecode uit je boek.

Bestel het boek