6 Professionaliteit

  • Inleiding
  • Leerdoelen
  • Manier van werken: regulatieve cyclus
  • Competenties onder de oppervlakte
  • Toetsing

6 Professionaliteit

6 Professionaliteit

  • Inleiding
  • Leerdoelen
  • Manier van werken: regulatieve cyclus
  • Competenties onder de oppervlakte
  • Toetsing

Inleiding

Volgens het landelijke opleidingsplan kindergeneeskunde is een kinderarts een deskundige met specifieke competenties die gericht zijn op het verbeteren en bevorderen van gezondheid en welzijn van kinderen en adolescenten.Professionaliteit moet eigenlijk worden beschouwd als een overkoepelende competentie, niet slechts als een van de zeven uit het CanMEDS-model (figuur 1), want voor elk van de andere zes competenties is professionaliteit noodzakelijk. Om de Royal College of Physicians of London te citeren: ‘Medical professionalism lies at the heart of being a good doctor’.

Leerdoelen

Professionaliteit is een competentie die andere competenties overkoepelt.

Professionaliteitsontwikkeling vergt meer dan uitsluitend kennisverwerving: het is een voortdurende cyclus van waarnemen, evalueren en bijstellen.

De beste toetsing van de competentie professionaliteit is goede observatie op de werkvloer.

Inloggen

Om alle multimedia te kunnen bekijken moet je ingelogd zijn

Nu inloggen

Heb je een code?

Benieuwd naar deze informatie? Registreer je met de activatiecode uit je boek.

Bestel het boek