63 Spraak-taalachterstand
- Inleiding
- Leerdoelen
- Normale ontwikkeling
- Vertraagde ontwikkeling
- Aanvullend onderzoek
63 Spraak-taalachterstand
63 Spraak-taalachterstand
- Inleiding
- Leerdoelen
- Normale ontwikkeling
- Vertraagde ontwikkeling
- Aanvullend onderzoek
Inleiding
Bij een gestoorde spraak-taalontwikkeling is er een vertraging in het bereiken van de mijlpalen voor taalgebruik. De taalproductie schiet kwantitatief en kwalitatief tekort. De uitspraak is vaak onduidelijk, het spreken is niet vloeiend. Een vertraging in de spraak-taalontwikkeling wordt in de meeste gevallen op het consultatiebureau of door de ouders ontdekt.
Het is moeilijk aan te geven hoe vaak vertraagde spraak-taalontwikkeling voorkomt. Er is geen gouden standaard om spraak-taalproblemen vast te stellen. Men gaat uit van gemiddeld 5% op 3-4-jarige leeftijd. Bij de leeftijd van 5 jaar ligt het aantal iets hoger. Daarmee zijn spraak-taalontwikkelingsstoornissen de meest voorkomende stoornissen die een professional in de jeugdgezondheidszorg ziet.
Leerdoelen
• Een kind met geïsoleerde spraak-taalachterstand moet altijd gezien worden door de kno-arts om geleidingsstoornissen op te sporen en het gehoor te onderzoeken.
• Een kind met een geïsoleerde spraak-taalachterstand kan naar de logopedist worden verwezen; bestaat er naast de spraak-taalachterstand ook verdenking op een globale ontwikkelingsachterstand, dan is het kind beter thuis in een kinderaudiologisch centrum, waar multidisciplinaire expertise aanwezig is.